Wiele osób z pewnością zastanawia się, z jakiego powodu żużel to tak popularny oraz emocjonujący sport, przecież to zwykła jazda na motorze. Nic bardziej mylnego! Maszyna przeznaczona dla zawodników żużla diametralnie różni się od tradycyjnego jednośladu, którego spotykamy na codzień. Skąd biorą się różnice?
Przede wszystkim pierwsza odmienność wynika z samego funkcjonowania motocykla. W żaden sposób nie można by było użyć go w celu jazdy po zwykłych drogach, ponieważ motocykl żużlowy nie posiada hamulców, a na dodatek jest przystosowany wyłącznie do jazdy w lewo i pokonywania łuków. Hamulcem dla żużlowca jest jego własna noga, co miałoby wątpliwe zastosowanie w przypadku przeciętnego motocyklisty. Co ciekawe, w tej maszynie nie znajdziemy również skrzyni biegów.
Sam motocykl żużlowy bardziej przypomina masywny rower niż klasyczny motor. Wszystko za sprawą tego, iż tego rodzaju maszyny są dość lekkie, ich waga musi zaczynać się od 77 kg. Dzięki ich niskiej wadze, do “setki” rozpędzają się w zaledwie 3 sekundy. Tradycyjne motocykle bardzo często towarzyszą właścicielom na bardzo długich dystansach, niestety w przypadku motocykli żużlowych nie jest to możliwe. Te maszyny mają bak o pojemności do 6l, jednakże zazwyczaj jest to 1,5-2l.
Kolejną zasadniczą różnicą jest paliwo, którym tankowany jest motocykl. Pojazd przeznaczony dla żużlowców nie jest tankowany benzyną, jego silnik napędzany jest czystym spirytusem metylowym. Dodatkowo, sam silnik zazwyczaj jest poddawany tuningowi, tak aby był jak najbardziej przystosowany do konkretnego zawodnika.
Gdy kupujemy zwykły motor nie obowiązują nas żadne zasady, z kolei będąc zawodnikiem żużlowym musisz stosować konkretne wytyczne. Międzynarodowa Federacja Motocyklowa i jej przepisy to podstawa dla każdego zawodnika. Odpowiedni układ wydechowy, opony z ważną homologacją, osłony, łańcuchy – tak naprawdę nawet niewielkie elementy mają ogromne znaczenie w tym sporcie.
Nikt nie lubi napraw pojazdów, wymiany elementów, głównie ze względu na to, że wiąże się to z niemałymi kosztami. W biegach żużlowych niemalże ciągle coś jest wymieniane, zastępowane, przykładem mogą być tarczki i sprężyny, które podlegają wymianie już co kilka biegów.
Na pierwszy rzut oka motocykl żużlowy od tradycyjnego różni się przede wszystkim wyglądem, ale jeśli tylko przyjrzymy się głębiej, można zauważyć wiele znaczących odmienności. Reguły dopuszczające daną maszynę do zawodów to cały zestaw przepisów, wiele artykułów, paragrafów, podpunktów – wszystko musi zostać dopięte na ostatni guzik.